אירועים, סרטים, פסטיבל

פתיחה חגיגית לפסטיבל הקולנוע בירושלים

בקוקטייל פתיחה חגיגי בחצר הסינמטק, בנוכחות הבמאי החשוב קוונטין טרנטינו, החלו אירועי פסטיבל הקולנוע ה-33 בירושלים. זהו ביקורו השני של הבמאי, אשר  זכה למקום של כבוד בין הבמאים בני ימנו בעקבות סרטיו העושים שימוש בדיאלוגים חריפים, אלימות מסוגננת ומחוות לסרטים קלאסיים. סרטו הראשון של טרנטינו שזכה להכרה היה "כלבי אשמורת" ב-1992. וכבר ב-1994 ביים את "ספרות זולה", סרט מבריק אשר הזניק מחדש את הקריירה של כוכבו ג'ון טרבולטה וזיכה אותו בדקל הזהב בפסטיבל קאן וכן בפרס האוסקר לתסריט. בין השאר ביים את "להרוג את ביל" ואת "ממזרים חסרי כבוד", וזכה באוסקר פעם נוספת ב-2012 על התסריט ל"ג'אנגו ללא מעצורים".

הבמאי קוונטין טרנטינו ומנכ"לית הסינמטק נועה רגב בקוקטייל פתיחת הפסטיבל. צילום: ענבל כהן חמו
הבמאי קוונטין טרנטינו ומנכ"לית הסינמטק נועה רגב בקוקטייל פתיחת הפסטיבל. צילום: ענבל כהן חמו

טרנטינו קיבל אות הוקרה מידי ראש העיר ניר ברקת ומנכ"לית הסינמטק, ד"ר נועה רגב. טרנטינו קיים מפגש עם הקהל ביום ו' ולאחריו הוקרן סירטו "ספרות זולה" בעותק מיוחד מתוך ארכיונו הפרטי של הבמאי.

קוונטין טרנטינו מקבל אות הוקרה מידי ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת. צילום: ענבל כהן חמו
קוונטין טרנטינו מקבל אות הוקרה מידי ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת. צילום: ענבל כהן חמו

בקוקטייל השתתפו רבים מתעשייה הקולנוע בארץ. בינהם אסי לוי אשר משמשת כשופטת בתחרות הקולנוע הישראלי. לאחרונה ראיתי את לוי בתפקיד מבוצע בדייקנות כאם בסרט "חתונה מנייר". לוי היגיעה לקוקטייל עם בת זוגה תמר. כרגע סיימה צילומי סרט חדש של שבי גביזון, העוסק בזוג שמערכת היחסים שלו מורכבת ומקברית.

אסי לוי ובת זוגה תמר, בקוקטייל הפתיחה של פסטיבל הקולנוע. צילום: ענבל כהן חמו.
אסי לוי ובת זוגה תמר, בקוקטייל הפתיחה של פסטיבל הקולנוע. צילום: ענבל כהן חמו.

דפני ליף, שבניגוד לחבריה בהנהגת המחאה החברתית העדיפה לא לפנות לפוליטיקה, הגיעה לפסטיבל עם הסרט "הקרב האחרון של פפה" אותו ערכה וביים מיכאל אללו. הסרט עוסק באביו של מיכאל – פפה אללו, ממנהיגי השמאל החילוני בירושלים, אשר רץ לראשות העיר למרות הסיכויים הקטנים, כאופציה אידאולוגית.

דפני ליף שאחרי המחאה. צילום: ענבל כהן חמו
דפני ליף שאחרי המחאה. צילום: ענבל כהן חמו
אלברט אילוז בקוקטייל הפתיחה של הפסטיבל. צילום: ענבל כהן חמו
אלברט אילוז בקוקטייל הפתיחה של הפסטיבל. צילום: ענבל כהן חמו

הטקס החגיגי נפתח על ידי שרת התרבות והספורט, מירי רגב. רגב התקבלה בקריאות מעורבות עם עלייתה לבמה, וזכתה לתשואות כשהצהירה על הקמת מיזם ליצירת סרטים בדרום, אשר יוקצו לו 15 מיליון ש"ח. כאשר ניסתה להפוך את הנאום לפוליטי, על ידי העלאת מקרה הרצח של הנערה בקריית ארבע, זכתה לתגובה נרגזת מהקהל, ולשריקות בוז. נדמה כי רגב שמחה בתגובות הנסערות, אשר מאפשרות לה לקבל במה נוספת בטלוויזיה כדי לקדם את ענייניה – קידום התרבות המזרחית (דבר מבורך כשלעצמו) וכדי לתקוף את קהל "השמאלנים".

שרת החינוך, מירי רגב בטקס פתיחת פסטיבל הקולנוע. צילום: ענבל כהן חמו
שרת התרבות והספורט, מירי רגב בטקס פתיחת פסטיבל הקולנוע. צילום: ענבל כהן חמו

הסרט "חולייטה" פתח את הפסטיבל מיד לאחר הנאומים. אמה סוארז, הכוכבת בירכה את באי הפסטיבל. גיבורות הסרט "חולייטה" הן נשים ועיסוקו המרכזי ביחסים בין נשים, ובעיקר בקשר בין אמהות לבנותיהם – על מורכבותו בילדות, בבגרות ובמקרי משבר. גיבורת הסרט חולייטה היא מורה צעירה, אשר פוגשת גבר ברכבת – רגע של תשוקה שמוביל לחיים משותפים ולהולדת ביתם אנטאה. כאשר היא בת 18, יוצאת הבת להתבודדות ומשם אינה חוזרת הביתה ומנתקת את כל הקשרים עם האנשים אותם הכירה. האם מחפשת אותה שנים, ולבסוף מרפה. דווקא ברגע שאינה מצפה לו, מגיע אות חיים מאנטאה האבודה ומכניס את חולייטה לסערת רגשות. בניגוד לסרטים רבים של אלמודובר, זה אינו סרט קשה לצפייה. זוהי כמעט מלודרמה, שפורשת מגוון של יחסים בין נשים. אשתו של שיאן, הגבר מהרכבת, מחוסרת הכרה במשך כמה שנים, ומצבה הרפואי מגיב לקשר בין שיאן לחולייטה הצעירה – כאשר שיאן שולח גלויית געגוע לחולייטה, מצבה של אשתו מדרדר. סוכנת הבית של שיאן מנסה להבריח את חולייטה אשר מגיעה בעקבות הזמנתו של שיאן. ברקע נמצאת ידידתו ומאהבתו בעבר של שיאן, אווה, ויחסיה עם חולייטה. אימה של חולייטה אינה מתפקדת (הסרט אינו מפרש מדוע, כפי שאינו מפרש כיצד הפכה אשתו של שיאן לצמח). אביה מביא בחורה צעירה כדי לסעוד את אשתו ובעצם אותו. אך מעבר לכל צירי היחסים הנשיים הללו, עומד במרכז הסרט הקשר בין חולייטה לבת אנטאה. קשר אינטנסיבי, שמתעצם לקיצוניות עם מותו של שיאן. הכאב הבלתי אפשרי על אובדן הבת הנעלמת מקבל הד ביחסי הנשים האחרות בסרט, אשר כל אחד מהם עומד על חוסר וכאב – האם שהכרתה חסרה, החברה החולה, האשה המתה. את חולייטה משחקות שתי שחקניות. שלא כמו בסרטים הוליוודיים, אשר בוחרים שחקנית צעירה ומזקינים אותה באמצעות איפור, כאן מופיעה אדריאנה אוגרטה כחולייטה הצעירה ואמה סוארז כחולייטה המבוגרת, ושתי הדמויות מתקיימות זו לצד זו דרך הפלאשבקים. הרגע שבו מחליף אלמודובר בינהן הוא הברקה קולנועית.

אמה סוארז בפתיחת פסטיבל הקולנוע. צילום: ענבל כהן חמו
אמה סוארז בפתיחת פסטיבל הקולנוע. צילום: ענבל כהן חמו
מתוך הסרט - אמה סוארז כחולייטה ובלנקה פראס כביתה הנעלמת אנטיאה.
מתוך הסרט – אמה סוארז כחולייטה ובלנקה פראס כביתה הנעלמת אנטיאה.

עוד ראוי לציין את ביקורה של המוזיקאית ואמנית האוונגארד לורי אנדרסון אשר תגיע לפסטיבל להציג את סרטה החדש "לב של כלב", יצירה אישית המשלבת טקסטים שכתבה, סרטים ביתיים, קומפוזיציות מקוריות לכינור ואנימציה לקולאז' קולנועי מרתק. אנדרסון, מחלוצות המוזיקה האלקטרונית ואמנות המולטימדיה, תציג את "לב של כלב" ותשוחח עם הקהל בשתי ההקרנות של סרטה החדש, ב-11 וב-12 ביולי.

פסטיבל הקולנוע מציג למעלה מ-130 סרטים מהארץ ומחו"ל, יצירות ביכורים, סרטי תחרות וסרטי מאסטרים, סרטים קצרים וארוכים, בדיון ודוקומנטרי. בנוסף יתקיימו אירועים רבים לקהל – הקרנות ליליות, מתחם הקרנות תחת כיפת השמיים בגן העצמאות, פארקולנוע אינטראקטיבי לילדים, הקרנת פרקי בכורה של סדרות ישראליות חדשות, סרטי קלסיקה ועוד.

הפסטיבל יתקיים עד לתאריך 17/7/16 בסינמטק ירושלים, באולם לב סמדר ובאתרים נוספים בירושלים.

להזמנת כרטיסים: *9377 אתר הפסטיבל: jff.org.il