אירועים, אמנות, פסטיבל, תערוכה

אמנות מזווית אחרת בפסטיבל מנופים בירושלים

פסטיבל מַנופים (ולא מֶנופים כפי שאנו נוטים לקרוא) – משחק עם המילים: מה? נוף!  ומנסה לרמוז על מטרתו – הצגה נוף האמנות לקהל.

האוצרות רינת אדלשטיין ולי היא שולוב הקימו את הפסטיבל לפני 9 שנים ומנהלות אותו מאז. הפסטיבל הוא יוזמה עצמאית שרק חלקה הקטן נתמך על ידי העירייה.

הפסטיבל יימשך שבוע, בין ה-15 לספטמבר ועד ה-22 בו, כאשר כל יום מתמקד באירוע אחר ובאזור אחר. בביקור מוקדם בהכנות לפסטיבל זכיתי לחלון קטן אל שפע האירועים והתצוגות.

יום חמישי הוא ערב פתיחת כל הגלריות בירושלים, ביניהן ייסעו שאטלים חינם בקו סיבובי. השאטלים עצמם הם מופע פרפורמנס "מנופים שאטליינס" שיצרה גליה עיני.

בסדנאות האמנים בתלפיות תוכלו לראות תערוכות של אמנים העובדים במקום:

רעיה ברוקנטל היא אמנית דתייה, והעניין שלה הופנה דווקא אל העולם החרדי שאינה חלק ממנו. היא חוקרת את הדימויים הגרפיים הנפוצים בעולם החרדי, ומנסה לפענח מאין הגיעו – כל מוטיב שאול ממספר מקורות מתקופות שונות ומייצר מעין סגנון מלכותי מפוברק. מאין הגיעו הדימויים הגרנדיוזיים האלו, ומדוע הציבור החרדי נמשך אליהם?

רעיה ברוקנטל מראה אלמנטים שנאספו מאתר תמונות חרדיות. צילום: ענבל כהן חמו
רעיה ברוקנטל מראה אלמנטים שנאספו מאתר תמונות חרדיות. צילום: ענבל כהן חמו

טל יזרעאל מתארחת בסדנאות האמנים עם עבודותיה – שורת מסכים קטנים המציגים ציפורים עפות בתוך מגירות משרדיות, זכוכית מגדלת המאפשרת הצצה אל כדוריות שבהן יש השתקפויות, וארון שבתוכו מסך אשר בו מוצג ארון ובו מדפים אמתיים ולא אמתיים.  עבודותיה של יזרעאל נעות בין הצילום, לחפץ ואל המיצב, ומצאתי אותן מסקרנות מאוד, וקשות במיוחד לצילום – אני ממליצה להגיע ולצפות בהן.

עבודה של טל יזרעאל - זכוכית מגדלת אל כדוריות שקופות שמשמשות כעדשות
עבודה של טל יזרעאל – זכוכית מגדלת אל כדוריות שקופות שמשמשות כעדשות

עינת עריף גלנטי מציעה מפגש אמן עם חפץ. הקהל מוזמן לקבוע מפגש אחד על אחד ולהגיע עם חפץ שהוא בעל משמעות עבורו, ותוך כדי מפגש תציע עריף גלנטי דרך לתעד את החפץ בצילום – בקומפוזיציה או בפני עצמו.

עינת עריף גלנטי מציגה אחד מהחפצים המתועדים שלה - סוכריה שנלכדו בה נמלים. צילום: ענבל כהן חמו
עינת עריף גלנטי מציגה אחד מהחפצים המתועדים שלה – סוכריה שנלכדו בה נמלים. צילום: ענבל כהן חמו

בבית הספר לאמנות הקוביה יוצג מקבץ תערוכות בנושא אוספים – אוסף אקלקטי וערוך של מיכאל אבו, אוסף של רופאים בהדסה אשר אספו גבסים מצוירים, אוסף של דגלים ומכוניות מירוץ, וגם צריף אשר בנה ז'אק פימה מחומרים אשר נמצאו בסביבה, ובתוכו הוא מציג קצת מהחפצים שאסף וערך. המקבץ מעלה שאלות על הקשר בין אמנות לאספנות ונותן חומר למחשבה – האם איסוף הוא אמנות? האם הצגת אוסף יכול להיות מעשה אמנות?

ז'אק פימה ליד הצריף שבנה מחומרי הסביבה. צילום: ענבל כהן חמו
ז'אק פימה ליד הצריף שבנה מחומרי הסביבה. צילום: ענבל כהן חמו
אחד מהאוספים של ז'אר פימה המוצגים בתוך הצריף שבנה. צילום: ענבל כהן חמו
אחד מהאוספים של ז'אר פימה המוצגים בתוך הצריף שבנה. צילום: ענבל כהן חמו
אוסף תקליטים של מארקי פאנק, אשר יוצג בליווי פס קול שבנה מדגימות התקליטים. צילום: ענבל כהן חמו
אוסף תקליטים של מארקי פאנק, אשר יוצג בליווי פס קול שבנה מדגימות התקליטים. צילום: ענבל כהן חמו

ביום שישי יש הזדמנות למפגש מסוג אחר עם אמנות ואמנים – אפשר לקבוע תור ולהגיע למפגש 1-1 עם אמן שתבחרו – לשיחה ואולי אף יצירה משותפת.

בשבת יתקיימו סדנאות יצירה בטבע לכל המשפחה

ביום ראשון-שני יתקיים כנס ירושלים לאמנות – ביום א' בבית הנסן וביום ב' במוזיאון לאמנות האסלאם. הכנס יעסוק בנושא החתימה ומשמעותה – בעולם החברתי, התרבותי והפוליטי.

ביום שלישי יתקיים אירועי ייחודי – סיפורי עשהאל. השנה ניסה הפסטיבל לגעת בשני צידי העיר, וקיים פרויקט מתמשך בשכונת אבו-טור, ששיאו הוא פתיחת בתי התושבים והצגת עבודות אמנות בתוך בתיהם. בשכונות אבו טור עבר הגבול בין 48 ל-67, כאשר מצדו האחד של רח' עשהאל יהודי והשני פלסטינאי. גם כיום רשויות שונות מטפלות בחצאי השכונה – עיריית ירושלים אוספת זבל ונותנת שירותים עירוניים רק בצד היהודי. ילדי צד אחד נבחנים בבגרות, ואלו בבית ממול נבחנים בתאוג'יה – מבחן הבגרות הירדני-פלסטינאי. כל אחד מאילו מחנך לנרטיב אחר – כיצד אלו חיים ביחד, זה לצד זה? כיצד בונים אמון בשכונה המפוצלת?

שלט המסמן את קו הגבול מ-48 בשכונת אבו-טור
שלט המסמן את קו הגבול מ-48 בשכונת אבו-טור

ברח' עשהאל גרים מצד אחד יהודים מהצד השני ערבים, באחד הרחובות היקרים בירושלים, אשר מושך גם אנשי או"ם ודיפלומטים. גם ביתו של יהורם גאון נמצא בשכונה.

רכב ובית ברחוב עשהאל בשכונת אבו טור. מצד אחד יהודים מהצד השני ערבים, באחד הרחובות היקרים בירושלים, אשר מושך גם אנשי או"ם ודיפלומטים. צילום: ענבל כהן חמו
רכב ובית ברחוב עשהאל בשכונת אבו טור. צילום: ענבל כהן חמו

ביום רביעי – "כוכבים עולים" – שיח גלריה בתערוכה קוסמוס והרצאה של קבוצת SpaceIL אשר מטרתה להנחית את החללית הישראלית הראשונה על הירח.

ביום חמישי – הרפתקה בנחלאות – סיורים וביקור בעיר המחר בגלריה אגריפס, ואירוע הנעילה: קאנון ספירלי במבנה האמפי הטבעי של בניין כלל, בו יתקיים רב שיח בין מקהלות שונות.

ועוד מהאירועים שיתקיימו במהלך הפסטיבל: פלורנס יונג, אמנית משוויץ אשר נמצאת בארץ בשהות אמן ומתארחת בסדנאות האמנים, מעלה פרפורמנס בו הזמינה 10 פילוסופים – צעירים כמבוגרים לרגל אחרי הקהל ולשלוח את דיווחיהם לשב"כ. את הדיווחים יוכל גם הקהל לקרוא באתר סדנאות האמנים. מטרתה לעורר שיח על פרטיות וריגול, ועל התערבות המדינה בחיי האזרחים.

ולקינוח, ביקרנו לארוחה קלה בגלריה החברתית זוטות. הגלריה מאפשרת לאמנים להציג ולמכור, וחלק מההכנסות מגיעות לנפגעות תקיפה מינית. בצמוד נמצא קפה צמחוני טבעוני נהדר. אם אתם מגיעים לגלריה, הביאו את הספרים שכבר מיציתם ומחכים לקוראים חדשים – בגלריה ימכרו אותם והתמורה מועברת כולה לנפגעות תקיפה מינית.

חצר הגלריה זוטות. צילום: ענבל כהן חמו
חצר הגלריה זוטות. צילום: ענבל כהן חמו

אירועי הפסטיבל יחלו מחר (חמישי). נראה שהפסטיבל מציע מגע בלתי אמצעי בין הקהל לאמנים – שלא דרך מוזיאונים ואירועים גדולים, אלא דווקא בתוך הסטודיואים, הגלריות הקטנות, ובתוך הבית. שווה לבקר.

אתר פסטיבל מנופים: http://manofim.org

אתר סדנאות האמנים: http://www.artiststudiosjlm.org

כל הפעילויות חינם

15-22 ספטמבר 2016