איור, מחול

המלך רוצה לאכול

נדמה שמופע "קראמפ" נתפר למידותיו של צבי פישזון, שזה לו התפקיד המרכזי ביותר שקיבל בהופעות תיאטרון המחול אבשלום פולק, גם אם נכלול את ההופעות של הלהקה המשותפת ענבל פינטו ואבשלום פולק. פינטו פרשה לאחרונה אחרי שבני הזוג נפרדו בעקבות תקופה בה ניסו להמשיך ולנהל את הלהקה יחד וליצור לסירוגין עם הלהקה. פישזון מגלם מלך של ממלכה דמיונית שעסוק בענייני הבטן שלו ובהתעמרות במשרתיו. נוכחות חיננית תמיד, אולם נראה כי בהופעה זו תפקידו בא על חשבון העושר המחולי והויזואלי של שאר הדמויות.

צבי פישזון בתפקיד המלך. צילום: אבשלום פולק
צבי פישזון בתפקיד המלך. צילום: אבשלום פולק

קראמפ מרפרר לטראמפ, אך כמעט רק בשם, כי באותה מידה אנו יכולים לחשוב דווקא על שליטה אחרת במחוזות קרובים יותר הנוהגת לעסוק במאכלים ובהתעמרות במשרתים. Krump הוא גם סוג מחול רחוב שהומצא בארצות הברית, אנרגטי ותזזיתי, דו קרב של אלתור בין שני רקדנים. ביצירה של פולק הדו קרב הופך לשדה קרב בין שתי קבוצות רקדנים. רקדני הלהקה שמגלמים תפקידים קבועים לאורך המופע, ומולם תלמידי המסלול להכשרת רקדנים תל אביב יפו, שהופכים לדמות אחת מרובת פנים של מעין נינג'ות שבאים לתקוף את הארמון.

שתי קבוצות רקדנים ב"קראמפ". צילום: אבשלום פולק
שתי קבוצות רקדנים ב"קראמפ". צילום: אבשלום פולק

רקדני הלהקה מצוינים, ויוצרים דואטים ורגעי תנועה מצוינים, עם שפת התנועה הייחודית של הלהקה. עם זאת, משהו בחלקות התנועה ובקסם של המבע הייחודי שאני מכירה מהופעות קודמות היה חסר במקצת.

למלך ניתן טקסט בצרפתית – מילים שהוא זורק פה ושם ושני שירים. הטקסט מופיע בתכניה, אבל לא ניתן לעקוב אחריו בזמן ההופעה, ולמי שלא דובר צרפתית זה נהיה ג'יבריש ארוך ואולי אף מתסכל. אמנם צרפתית היא בעצמה שירה של אוכל, ובכל זאת נדמה שאפשר היה לשיר גם בעברית.

שפת מחול ייחודית. צילום: אבשלום פולק
שפת מחול ייחודית. צילום: אבשלום פולק

נוכחותו התיאטרלית של המלך מביאה אותנו כצופים לחפש קו נרטיבי מחבר בין הסצנות השונות, שלא בהכרח מתבקש במחול בדרך כלל. הניסיון למצוא עלילה או התפתחות אינו מצליח, אך הסצנות עצמן יפות ומלאות המצאות חזותיות מלאות הומור וקסם. גם התאורה עושה עבודה טובה והתלבושות המתחלפות והמרחפות באולם בין בגדי ריקוד תלבושות תקופתיות מוסיפות עושר. בני הביקורתי בן ה-17 אהב את המופע מאוד. בי נותרה התחושה שאפשר היה לקבל יותר מסך המרכיבים של המופע, מהרקדנים המצוינים ושפע הדמיון שמאפיין את יצירתו של פולק, שיודע לחולל לעתים קסמים .

בתחילת המופע מוצב לוח גדול בקדמת הבמה ובו מצטייר אט אט ציור גדול ממדים של נסיכה לוחמת על חד קרן. הציור מצויר על ידי זרוע רובוטית, מפגן טכנולוגי מעניין, אך שילובו במופע לא לגמרי פתור – כיצד הוא מהדהד במופע מעבר להיותו רקע, ומה תפקידה של הנסיכה, על חרבה המניפה לב אנושי.

רגעי קסם צבעוניים. צילום: אבשלום פולק
רגעי קסם צבעוניים. צילום: אבשלום פולק

קראמפ

תאטרון מחול אבשלום פולק

כוריאוגרפיה, עיצוב פסקול, עיצוב תלבושות וחלל: אבשלום פולק

משתתפים: אופיר איטח, נועה הן, נגה הרמלין, תומס וולסכוט, אחינועם חי, מרתה-לואיזה ינקובסקה, עוז מולאי, עמית מרסינו, צבי פישזון, ג'וי קמין, מיכל רוטמן

רקדני המסלול להכשרת רקדנים תל אביב-יפו – שנה ב'