אירועים, מחול, סרטים, צילום

בין המחול לבין הקולנוע

באמצע ספטמבר הועלו במחסן 2 ביפו, בית הכוראוגרפים הישראליים, אירועי "In between", שאצרה אפרת רובין – שילוב של מופעי מחול, מופעים תלויי מקום, סרטי אנימציה וקולנוע ניסיוני. מתוך האינטנסיביות של האירועים, התפניתי לכתוב על כך רק כעת, בהפוגה בין חג לחג.

כראוי לכוראוגרפית, את עיקר העניין ריכזו מופעי המחול – בבכורה של יצירתה של רובין, "נחש טלאים" ובמופעים נוספים שבחרה לארח בסוף השבוע. אני מכירה את אפרת מקבוצת "מאלתרים ביחד" כמשתתפת יצירתית ודינמית. נדמה כי בכל צילום שצילמתי אותה היא בתנועה מהירה או באוויר. גם העבודה "נחש טלאים" נהנית מאנרגיה זו ומציגה שלוש דמויות במצבים משתנים – בין הורות לילדות ובין זיכרון לרגש, על רקע נחש הטלאים, המחבר את העבר להווה.

אבשלום לטוכה, עינת גנץ ודניאל פייקס ביצירה "נחש טלאים" של אפרת רובין
אבשלום לטוכה, עינת גנץ ודניאל פייקס ביצירה "נחש טלאים" של אפרת רובין
אפרת רובין ב"שנת השפן" - דיוקן בקופסה
אפרת רובין ב"שנת השפן" – דיוקן בקופסה

מופעי מחול נוספים שהוצגו כללו את "עבודה מהבית" המצוינת של אסנת קלנר שעליה כבר סיפרתי בפוסט קודם, "זהירות! פטריות בטון נמוכות" של אור ואורן, "יער" של מאיה ברינר, "מצודה" של רייצ'ל ארדוס ועוד, כל אחד מהם מופע מעניין בעל שפה תנועתית וצורנית שראוי לסקירה משלו.

העולם הפוסט אפוקליפטי ב"זהירות! פטריות בטון נמוכות"  של מחול תאטרון אור ואורן
העולם הפוסט אפוקליפטי ב"זהירות! פטריות בטון נמוכות" של מחול תאטרון אור ואורן
סתיו מרין ויואב גרינברג ב"מצודה" של רייצל ארדוס
סתיו מרין ויואב גרינברג ב"מצודה" של רייצל ארדוס
מאיה ברינר ב"יער"
מאיה ברינר ב"יער"

בפואיה הוקרנו שלושה סרטי קולנוע ניסיוני/אנימציה שמתוכם אהבתי במיוחד את סרטה של טל קנטור "במילים אחרות" – סרט אנימציה שמשתמש ב"לייב אקשן" בנוסף לאנימציה קלאסית. הפריימים חציים מצולמים וחציים מצוירים, ומציבים את הסרט על התפר בין הדמיון ובין המציאות, בעלילה שעוסקת ברגעים של זיכרון ומשמעותו. עמית אפשטיין יצר סרט שנוגע בחוויות הדור השני בגרמניה, בשפה קולנועית תנועתית וייחודית, ואוסי וולד, אנימטורית שעוסקת גם במחול הקרינה את הסרט "שיקוף" – העוסק במתרחש בתוך נפשו של אדם החווה התקף חרדה בשדה התעופה.

מתוך סרטה של טל קנטור "במילים אחרות"
מתוך סרטה של טל קנטור "במילים אחרות"

סוף שבוע יוצר אוצר הוא פורמט בתמיכה של קרן ביסטריצקי בשיתוף פעולה עם עמותת הכוריאוגרפים. יוצר מנוסה מקבל את התיאטרון לארבעה ימים, בו הוא מעלה בכורה ואוצר סוף שבוע של מופעים.

שאלתי את אפרת על השילוב שבחרה לסוף השבוע, שילוב של קולנוע ומחול: "כיוצרת בין תחומית, בוגרת בצלאל במחלקה לתקשורת חזותית, לאורך השנים בדקתי דיסציפלינות שונות, וגם שילבתי וידאו ואנימציה ביצירות שלי. אני מצלמת וידאו וסטילס וחושבת הרבה בדימויים וצילומים. צילומי משפחה היו לי להשראה בשתי יצירותיי האחרונות: "קרוב" ו"נחש טלאים" והחשיבה הוויזואלית שלי באה לידי ביטוי בבחירות התנועתיות והקומפוזיציות בחלל. הזמנתי את אסנת קלנר, מאיה ברינר, אור מרין, רייצ'ל ארדוס ועדי ויינברג כי יצירותיהן מאוד ויזואליות ובעיני נושקות לדיסציפלינות אחרות של קולנוע ואמנות חזותית" היא מספרת.

אפרת זכתה השנה גם בפרס מנהל תרבות לכוריאוגרפיה על 10 שנות יצירה. אין ספק שעוד נשמע על יוצרת מוכשרת זו.

ולסיום, עוד כמה רגעים מתוך אירועי סוף השבוע, במופעים תלויי המקום שהוצגו.

אופיר יודליביץ - "שנת השפן" - דיוקן של אדם בקופסה
אופיר יודליביץ – "שנת השפן" – דיוקן של אדם בקופסה
עדי וינברג ב"Living Leaving"
עדי וינברג ב"Living Leaving"
אפרת לוי ב"שנת השפן"
אפרת לוי ב"שנת השפן"
אביגיל רובין ב"מתחת לעור"
אביגיל רובין ב"מתחת לעור"
אפרת רובין ב"שנת השפן"
אפרת רובין ב"שנת השפן"

ומעבר לכל המילים והתמונות – הנה הטריילר שהוכן עבור האירוע, ומביא נגיעות מכל מופע.