אמנות, צילום, תערוכה

טיול של פנטזיה

כשהגעתי לגלריה אינדי בשבת האחרונה, כמעט חלפתי על פני הגלריה בלי לעצור. חלון הראווה נראה לי לא שייך, משהו אחר, משרדי, מכירתי. חשבתי לרגע שבצוק העיתים נסגרה הגלריה. בכל זאת התעקשתי לבדוק את המשרד המוזר, נכנסתי וגיליתי תערוכה מענגת, בריחה קטנה לעולם אחר.

קרן זלץ ודיווי בראל בנו תערוכה שכולה פנטזיה. את הפנטזיה הזו הם החלו לתכנן כבר לפני שנה, בתקופה אחרת לגמרי בה השמיים היו פתוחים ובכמה מאות שקלים יכולנו להגיע לחצי עולם. סגירת הגבולות שכפתה עלינו הקורונה הפכה את התערוכה למדויקת מאוד לזמן הזה. שלושת החללים של הגלריה הופכים לחדר המתנה, משרד וסטודיו לצילום של משרד הנסיעות ״רילקסינג טורס״. במשרד ניתן לתכנן חופשה, להתרשם מיעדים ברחבי העולם, לקנות מזכרות מטיולים שלא היו ולהצטלם על רקע לבן, שיהפוך בטיפולם של הסוכנים המסורים לצילום על רקע הנוף שנבחר לטיול. אם פעם היינו מצטלמים אצל הצלם עם מבחר הרקעים שהחזיק בסטודיו, כיום אין צורך אפילו לשים רקע מראש, וניתן לבחור אותו כאוות נפשנו. פעולת הצילום בסטודיו מתכתבת עם עבודותיו של דיוי בראל אשר מחבר דימויי נוף שונים בעבודת חיתוך ממשית ולא דיגיטלית, כדי ליצור נופי חלום שובי לב.

דיוי בראל, מתוך "רילקסינג טורס"
דיוי בראל, מתוך "רילקסינג טורס"
דיוי בראל, מתוך "רילקסינג טורס"
דיוי בראל, מתוך "רילקסינג טורס"

התערוכה אינה מציעה ל"לקוחותיה", המבקרים בתערוכה, הזמנת טיול לחו״ל אלא מאפשרת את החוויה של התכנון, החלום, ההנאה מהדימויים הוויזואליים, ואף קניית מזכרת. מול ה"סוכן" תמלאו טופס תכנון לטיול, ותקבלו אפשרות להצטלם בסוף הביקור בתערוכה ולקבל במייל צילום פורטרט מטופל דיגיטלית בו אתם מבקרים ביעד הנבחר.

התערוכה משלבת שני מרכיבים מהותיים של טיול – הפנטזיה להיות במקום אחר לגמרי, לצאת מהשגרה ולראות דברים שלא ראינו, מקומות שלא היכרנו, יחד עם התשוקה ליצור זיכרונות חדשים, לצלם ולתעד כדי להוכיח לעצמנו ולעולם שהיינו, שראינו. אם דיוי בראל פועל במישור הפנטזיה, ויוצר מקומות חדשים לראות, הרי שקרן זלץ פועלת במישור הזיכרון – על ידי ליקוט דימויים מן המוכן והפיכתם לזיכרון. כך היא הופכת דימויים מגלויות ישנות לחלונות מטוס, צילומים של כנפי מטוס לקולז' וידאו, ושיקופיות מזכרת מטיולים אישיים לקיר מזכרות קולקטיבי. בנוסף אוספת זלץ קטעי וידאו ממקומות שאיננו יכולים להגיע אליהם גם בימים כתיקונם – אזורי אסון, מדינות האסורות לכניסה לישראלים ועוד.

"חדר המתנה" במשרד הנסיעות של "רילקסינג טורס". צילום: ענבל כהן חמו
"חדר המתנה" במשרד הנסיעות של "רילקסינג טורס". צילום: ענבל כהן חמו
קרן זלץ, קיר של צילומי מזכרת. צילום: ענבל כהן חמו
קרן זלץ, קיר של צילומי מזכרת. צילום: ענבל כהן חמו

זלץ מספרת שבחרו להתמקד בתערוכה בחיבור בין תיירות, הגירה וצרכנות בורגנית של חווית נופש. הקורונה הוסיפה נדבך נוסף בכך שכל חוויה תיירותית שנחווה כרגע היא וירטואלית בלבד. לדבריה מיקום הגלריה ברחוב צ'לנוב בסמוך לתחנה המרכזית החדשה והמפגש היומיומי עם השכונה יצר ממד נוסף – הגלריה נמצאת בקומת הרחוב, ויש לה שני חלונות ראווה המייצרים מפגש מאוד ישיר עם יצירות האמנות, גם אם לא נכנסים לגלריה.

חלל "המשרד" בתערוכה. צילום: ענבל כהן חמו
חלל "המשרד" בתערוכה. צילום: ענבל כהן חמו

במקום טקסט תערוכה סטנדרטי, בחרו זלץ ובראל לייצר ברושור פרסומי, עם לוגו מעוצב וקלישאות של עולם התיירות.

ברושור של "משרד הנסיעות"
ברושור של "משרד הנסיעות"

זו תערוכה קלילה ומלאת הומור, שמתבוננת בעין ביקורתית בתעשיית התיירות ובנו כצרכני התיירות. שווה להגיע, וגם לצאת עם מזכרת – גלויה, חולצה, קובץ תמונות או כדור שלג.

רילקסינג טורס/קרן זלץ ודיוי בראל

גלריה אינדי

עד 15.8.2020

שעות הפתיחה באתר הגלריה