ג'ף קונס, הפרטים הקטנים של החפצים הגדולים
ג'ף קונס, האמן החי שעבודותיו נמכרות במחירים הגבוהים ביותר, מציג לראשונה תערוכת יחיד במוזיאון תל אביב, "ערך מוחלט". הפסלים, העשויים באופן מושלם בחומרים שונים ובטכניקות שונות, על ידי צוות אומנים רב יכולות שמעסיק קונס, חושפים רובד נסתר שמתגלה ככל שמסתכלים מקרוב יותר.
בכניסה לאולם עומד פסל גדול – כלב בלונים ענק עשוי מחומר מבריק. המשטחים של הכלב משמשים כמראה קמורה, כך שדמותך צופה בפסל משתקפת מכל אחד מחלקיו. האמנות לוכדת את העולם בתוכה, ואי אפשר לחמוק ממנה.
האמנות המודרנית עוסקת הרבה בשאלת הערך – כיצד האמנות מעלה את ערכם של חפצים יומיומיים. קונס לוקח את השאלה הזו אל הקצה, בהגדלה עצומה של אובייקטים רגילים. אך קונס לא רק מגדיל את האובייקטים, הוא גם משטה בתרבות הצריכה. האובייקטים שלו פתייניים והופכים חפץ רגיל למושא תשוקה, ומנגד, אפשר להתבונן על משך יצירתם בסטודיו האמן. רוב החפצים נוצרים במשך שנים, ההפך מזמן הייצור והשימוש של האובייקטים המקוריים. שיטוט סבלני בתערוכה מגלה עוד רבדים שנמצאים בתוכם – התייחסויות לתולדות האמנות, ורבדים תרבותיים עכשוויים. קונס הוא אמן השולט בשפת התרבות – ויודע גם כיצד למנף את עבודתו למכירה (יש פסלים שיצר מראש ב-3 עותקים), אבל בעשותו כן, הוא גם מאתגר אותה. כותרת התערוכה, "ערך מוחלט" מתייחסת לשאלת הערך, וגם לאפשרות של ערך שלילי, שהרי הערך המוחלט של 5 ושל -5 הוא זהה.
בפסל "דוב ושוטר" דוב גדול מתנשא מעל שוטר. למעשה, בהתבוננות מקרוב קשה להחליט אם מדובר בדמות נשית או גברית, שכן פניה עדינות מאוד, והשיער אף הוא מסודר באופן נשי למדי. האמביוולנטיות הזו ממשיכה ומלווה את שאר הפסל. דמות הדוב, בעלת איפיון גברי וילדותי עם בחולצת טריקו צבעונית מתנגתד לילדותיות על ידי הגודל שהופך למאיים, ועל ידי המבט הקצת ערמומי-נכלולי שקיבל. הדוב מחזיק בידו את המשרוקית של השוטר. שוב, כביכול משחק, אך למעשה לא. החוט של המשרוקית והמשרוקית עצמה גדולים מאוד, עצומים ביחס לשוטר. החוט יחד עם המשרוקית הופכים לאיבר פאלי שהדוב מחזיק בידו, מופע הומואירוטי וקצת פדופילי.
המיניות המרומזת נמצאת לא מעט בתערוכה, גם אצל הדולפין התלוי בשרשרת אדומה אשר תקוע בתוך מה שנראה כגלגל מתנפח, תקוע בתוכו ומזדקר ממנו.
הפאליות נמצאת באופן הרבה פחות מרומז בעבודה "בלון ונוס דולני וייסטוניצה (סגול)" בה נראה בלון סגול ענק עומד קשור בצורה שהילדים קוראים לה "חרב". עבודה זו קרויה על שם צלמית קדומה בת 30 אלף שנים, אשר דומה לה בצורתה.
פסל מעניין נוסף הוא "הענק הירוק (סלע)", בו מוצגת דמותו המתנפחת של גיבור העל האלק, אשר הופך (ומתנפח) מאדם רגיל לענק ירוק. הענק סוחב על גבו סלע (שברור שחומר מתנפח לא יכול היה לשאת) ובכך מאזכר את סיזיפוס המיתולוגי, שהיה עליו לגלגל אבן במעלה הר לנצח לאחר מותו, ונחשב לסמל לסבל האנושי.
בתערוכה נחשפת לראשונה עבודה שזו לה הפעם הראשונה להיות מוצגת, טרייה מסטודיו האמן – זוג רקדני בלט. ברור מהתבוננות כי גם זו הגדלה של אובייקט קטן. גם הפגמים בפסלון המקורי הועתקו, כל בועה שהייתה בו וכל מריחת צבע זעירה.
התערוכה שעלותה כמיליון דולר, מומנה ברובה על ידי האספנים מרי וחוזה מוגרבי, אשר המוצגים בה הם חלק מהאוסף שלהם. התקווה הייתה לתערוכה שוברת קופות, נקווה שתקווה זו תתממש בתקופה הפכפכה זו, בה חיבוק מותר רק בנגיעות מרפק. קונס עצמו היה אמור להגיע לפתיחה, אך התבקש לדחות את הגעתו עקב נהלי הבידוד בארץ.
ג'ף קונס/ערך מוחלט
אוצר: דורון רבינא
10.3.20 – 10.10.20