אירועים, סרטים, פסטיבל

פסטיבל הקולנוע בירושלים מציג: כל העיר קולנוע

פסטיבל הקולנוע ה-34 בירושלים נפתח בהקרנה חגיגית של סרטו החדש של מישל הזנוויציוס, "יוצא מן הכלל". ההקרנה נערכה בנוכחות הבמאי והשחקן הראשי לואי גארל.  הזנוויציוס מוכר לרבים בזכות סרטו היפיפה שהוקרן בארץ, "הארטיסט".  "יוצא מן הכלל" (בצרפתית Le redoutable) הוא סרט מלא הומור ושלל קריצות לחובבי הקולנוע. הסרט מציג את דמותו של במאי הגל החדש ז'אן לוק גודאר, על ההומור, הפאתוס המהפכני שלו, ועל האלימות שבו, במהלך 10 שנות נישואיו לאנה ויאז'מסקי הצעירה, שחקנית סרטו "הסינית". יותר מאשר סרט על גודאר, הסרט הוא דיון על מהות הקולנוע ותפקידו בעולם – האם עליו לבדר או לעסוק בסוגיות של העולם, לייצג את העולם כפי שהוא.

סטייסי מרטין ולואי גארל בסרט "יוצא מן הכלל" של מישל הזנוויציוס
סטייסי מרטין ולואי גארל בסרט "יוצא מן הכלל" של מישל הזנוויציוס

השנה יוקרנו בפסטיבל יותר מ-180 סרטים. חלקם הגדול של הסרטים יוקרן בתוך שמונה מסגרות תחרותיות נושאות פרסים. בנוסף יתקיימו מפגשים עם יוצרים מובילים מן הארץ והעולם וסדנאות מקצועיות בתחום הקולנוע. בין האורחים שיגיעו לפסטיבל יהיו קלוד לנצמן הדוקומנטריסט הוותיק ("שואה") שיציג את סרטו החדש "נפאלם", שרה פלאק, אנייס גודאר ועוד.

סרטים ישראלים זוכים למרחב נכבד השנה – 14 סרטים יוקרנו בתחרות הישראלית, 12 סרטים ישתתפו בתחרות הבינלאומית וסרטים ישראלים יוקרנו בבכורה במסגרת הקרנות מיוחדות.

צפיתי בשני סרטים ישראלים אשר משתתפים בתחרות:

אוויר קדוש של שאדי סרור הוא סיפור קטן ומקסים על יזם צעיר מנצרת, שהוגה מיזם יצירתי – מכירת אוויר קדוש מהר הקפיצה. על רקע ביקורו המתקרב של האפיפיור בארץ הקודש והמיסה שאמורה להתנהל על ההר, סרור מספר סיפור אישי על גבר צעיר שעומד להפוך לאב, ועל יחסיו עם אביו החולה, ומציע הצצה אל מרקם היחסים בין יהודים נוצרים ומוסלמים. מומלץ ביותר.

שאדי סרור באוויר קדוש. צילום: דניאל מילר
שאדי סרור באוויר קדוש. צילום: דניאל מילר

מות המשוררת של דנה גולדברג ואפרת מישורי אף הוא עוסק במציאות הישאלית המורכבת. הסרט פורש שני צירים – חקירה משטרתית לוחצת בה נתונה יסמין, אחות סיעודית מיפו, ויומה האחרון של לני שדה, חוקרת בעלת שם עולמי, ומשוררת מגירה. סרט חזק שנוגע במציאות הקפקאית של החיים כאן, ומשאיר הרבה חידות מאחוריו.

מות המשוררת. צילום: אסי אורן ועירית שרביט
מות המשוררת. צילום: אסי אורן ועירית שרביט

הפסטיבל יוצא גם אל מחוץ לבתי הקולנוע עם שלל אירועים ברחבי העיר:

תחנת רכבת ספרא שברחוב יפו תהפוך לתחנת רכבת מעולם המערבונים עם מסך augmented reality משוכלל וביתן צילומים.

בכיכר ציון יוקם מתחם שלם של מדע בדיוני ובו- חלל בו מבקרים מייצרים סאונד לסרטים, חלל מנהרת הזמן בו מסך ירוק עם רקעים, הרפתקה של הליכה על גבי קורה 300 מטר מעל העיר ועוד.

בכיכר הירח יתקיים מתחם מיוחד לילדים ולנוער ובו פינות יצירה בשיטות אנימציה שונות לילדים והקרנות של סרטי קאלט לילדים ונוער בערבים.

ועוד מגוון אירועים בבנין כלל, בית אליאנס ובעיר העתיקה.

JFF

פסטיבל הקולנוע ירושלים

13-23 ליולי 2017

סינמטק ירושלים וברחבי העיר

תכניית הסרטים ופירוט האירועים באתר הפסטיבל