אירועים, הצגות

עושים תיאטרון מבעד למוגבלויות

בפרמיירה חגיגית בנוכחות שר הרווחה חיים כץ, ראש עיריית תל אביב רון חולדאי ובהנחיית דביר בנדק הועלתה במרכז "נא לגעת" ההצגה "מבעד לרוח", פרויקט תיאטרוני בבימויו של משה מלכא,  המשלב אנסמבל של שמונה שחקנים חרשים-עיוורים ושני שחקנים שומעים-רואים. בין השחקנים יהודים וערבים. בדבריו פנה השר חיים כץ  אל השחקנים: "אתם, השחקנים, מראים לנו שכולנו שווים והכל אפשרי והתיאטרון נותן לכל אחד תחושה שהוא רצוי ושווה, אני מבטיח שנמשיך לתמוך במקום המיוחד הזה." והבטיח בנוסף להגדיל את התמיכה הממשלתית במרכז. רון חולדאי ציין כי "מרכז נא לגעת מאפשר לשחקנים לבטא את קולם ולהתעלות מעל קשיי היום יום. המרחב הזה הוא מתנה יקרה שמעניק המרכז לשחקנים ולקהל. אני תקווה שהמסר המפייס והמקרב שיוצא מכאן יהדהד ויגיע לליבם של רבים מבני עמנו ומקרב שכנינו."

ICHa151027_6486

ICHa151027_6586

משה מלכא הבמאי ומאחורי השחקנים בליווי המתורגמנים מקשיבים לדבריו.
משה מלכא הבמאי ומאחורי השחקנים בליווי המתורגמנים מקשיבים לדבריו.

מרכז "נא לגעת" פתח את שעריו ב-2007, וכבר מזמן רציתי לבקר בו  ובמיוחד במסעדה "בלאקאאוט" בה הסועדים אוכלים בחשכה וטועמים משהו מהחוויה של להיות עיוור. מטרת המרכז ליצור דיאלוג שוויוני ושינוי חברתי דרך התרבות והאומנות, ובעיקר דרך התאטרון. במרכז מועסקים שחקנים בעלי תסמונת "אשר" – תסמונת גנטית הגורמת תחילה לחירשות ולאחר מכן גם לעיוורון. אנסמבל השחקנים מעלה הצגה בשפת תאטרון ויזואלית ייחודית, עם אלמנטים של קרקס, פנטומימה ושפת הסימנים. מרגש לראות את השחקנים נעים בהרמוניה על הבמה עם המוזיקה ויוצרים מצבים תאטרליים הנוגעים לחייהם כבעלי מוגבלויות. ההצגה בשפת הסימנים, ללא מילים מדוברות, ואנו העיוורים לשפת הסימנים מקבלים תרגום סימולטני בכתב. העלילה נוגעת קצת בתאטרון אבסורד – המדינה מחליטה "לשקם" את בעלי המוגבלויות על ידי בידודם במפעל מרוחק. עליהם להיפרד מהפרחים והגינה, מהמשפחה והבית ולנסוע הרחק.

בעלי המוגבלות מקבלים מכתב המחייב אותם להתייצב במפעל
בעלי המוגבלות מקבלים מכתב המחייב אותם להתייצב במפעל

האם זו הדרך לשקם בעלי מוגבלויות? ההצגה רומזת שלא, שכן הפעולות הנעשות במפעל הן חסרות תכלית כמו החתמת טפסים בעמדות שונות. המסר שאנו מקבלים הוא שעל כל אחד להאמין בעצמו ולדאוג להצלחה שלו עצמו. המסר עצמו אינו חדשני, אך האופן בו הוא מועבר, כאשר על הבמה שחקנים כבדי ראייה וגם עיוורים, אשר מתורגמנים זריזים לבושי שחור מסייעים להם להגיע למקומם על הבמה, נעשה בחן גדול.

ICHa151027_6507

ICHa151027_6551 ICHa151027_6571 ICHa151027_6563 ICHa151027_6555

זהו מקום ששווה להכיר, אם דרך המסעדה,  התאטרון או מתחם האירועים בו מגישים מלצרים חרשים. ההצגה מומלצת לכל המשפחה, חוויה מהנה ומרחיבת אופקים.

לגעת ברוח

מרכז נא לגעת, נמל יפו

כתיבה ובימוי: משה מלכא

מוזיקה: אלדד יניב

במה ותלבושות: נאוה שטרק

להזמנת כרטיסים להצגות

תמונות נוספות מהפרמיירה, כאן.