ספרים, צילום

חשופה לעיני המצלמה

עשרות נשים יפיפיות גודשות את ספרה של איילת לנדאו "חשופה". יפות כמו שנשים יודעות להיות יפות, באור פנימי שבוקע החוצה, ואשר לנדאו מצליחה ללכוד בהקשבה רגישה. נשים בגילאים שונים, ממקומות שונים, אחרות זו מזו ודומות זו לזו. במובן זה ספרה של לנדאו מרגש – במרחב שהוא נותן לנשים להיות, להוות, בלי למלא תפקיד, בלי להתאמץ לעיני מישהו. בין קורסי הצילום שעשיתי היה קורס "גיבורות הצילום" שהעבירה יעל שחר. שם ראינו כמה קל היה להבחין בין צילום של נשים שנעשה בידי גבר או בידי אישה. כך גם אצל לנדאו, קל לראות שהמבט הוא של אישה – רך, קרוב, חומל, נפרד מהמבט הגברי שאנו מכירים מצילומי הביוטי והדוגמנות.

יערה. צילום: איילת לנדאו
יערה. צילום: איילת לנדאו

לנדאו אומרת: "אני, כצלמת, מביטה באישה שיושבת מולי ומטרתי היא לראות אותה, פיזית וגם רגשית. אני שומעת אותה, את המילים שנאמרות וגם את אלה שלא, מתבוננת בניואנסים שבפניה ובגופה." לנדאו מגיעה מתחום הפוטותרפיה, ופיתחה לעצמה שיטה טיפולית הכוללת צילום של המטופלת בידי המטפלת. כמי שמגיעה מתחום דומה של טיפול וצילום, נותרתי סקרנית להבין כיצד היא עובדת וללמוד משהו שאולי אוכל להשתמש בו.

לארה. צילום: איילת לנדאו
לארה. צילום: איילת לנדאו

הספר נע בין צילומים יפיפיים לנעימים למראה, ובכולם מלבד אחד שצרם את עיני, המצולמת נראית נינוחה ושלמה, גם כאשר היא מודעת למצלמה. הספר בפורמט קטן, עב כרס ומלא בכל טוב, אך הבחירה בפורמט בו רוב הצילומים משתרעים על כפולת עמודים אשר במרכזם תפר אשר לא ניתן לפתחו עד הסוף עושה עוול למרביתם, ולא מאפשרת לראות את הצילום כפי שראוי לו. פנים רבות נחתכות באמצען, וחבל.

דנה וקארין, אחיות תאומות. אחד הצילומים העומתיים בספר. צילום איילת לנדאו
דנה וקארין, אחיות תאומות. אחד הצילומים העומתיים בספר. צילום איילת לנדאו

הספר מותיר את הנשים אנונימיות, ושמן מופיע רק באתר הספר, יחד עם שאלון שמילאו. נדמה לי כי האפשרות להכיר את הנשים מקרוב יותר דרך הספר היה יכול להיות מיטיב יותר עם הקוראת ועם המצולמות. בגודש הצילומים בספר (מאות צילומים) אני מאבדת את הייחוד האישי של המצולמת, אשר מסקרנת אותי מאוד והייתי רוצה לדעת יותר עליה ועל חייה. הייחוד האישי הוא המקום ממנו מתחילה לנדאו ובא לידי ביטוי באתר הספר, אך בספר הוא הופך לאמירה כללית על נשיות, אשר פרקי הספר ("כשאת מחייכת", "הביטי בי") הופכים אף לכללית יותר. יתכן כי מבטה הבוחן של עורכת היה מסייע לספר, וגם מצמצם את הפרסום העצמי שאין לו מקום בספר מסוג זה.

לשם. צילום: איילת לנדאו
לשם. צילום: איילת לנדאו

עם פגמיו, נראה כי זהו ספר שנשים ישמחו להתבונן בו ולקבל במתנה מאישה אהובה, ואין כמו חג הפסח המתרגש עלינו למתנות מסוג זה.

"חשופה"

מחיר: 89 שקל

הוצאה עצמית

בחנויות הספרים ובאתר www.exposed.co.il