הצגות, מוזיקה, מחול, מחזמר, עיצוב

יאנג לי-פינג – שילוב של מסורת וחדשנות

הכוראוגרפית הסינית המצליחה יאנג לי-פינג נמצאת בישראל בימים אלו להכין את הקרקע להעלאת המופע המצליח "תחת מצור" שהעלתה על בימות רבות ברחבי העולם. בביקורה מנצלת לי-פינג את זמנה להכיר את ישראל, בה מצאה היסטוריה עתיקה לא פחות מהסינית. לי-פינג היא בת המיעוט של בני הבאי השוכנים ברובם במחוז יונאן במערב סין, ליד טיבט, מיעוט המונה כ-2 מיליון בני אדם, אחד מרבים בסין. כרקדנית צעירה ומוכשרת, הגיע לבייג'ינג ומאז היא חיה ויצרת בה, ומשלבת את סגנונות הריקוד של אזורי סין השונים עם גישות מודרניות וחדשניות.

יאנג לי-פינג יחד עם נתן וונג מנהל הלהקה. צילום: ענבל כהן חמו
יאנג לי-פינג יחד עם נתן וונג מנהל הלהקה. צילום: ענבל כהן חמו

הצלחתה הראשונה של לי-פינג כרקדנית הייתה בתחרות בה הופיעה עם הריקוד "רוחו של הטווס" – ריקוד עדין ויפיפה.

היום, בגיל 60, לי-פינג נראית עדיין בשנות ה-40 לחייה לכל היותר, כראוי לדיווה אמתית היא לובשת לבוש מסורתי וציפורניים ארוכות ומיוחדות, מחווה לאותו טווס שהחל את דרכה.

יאנג לי-פינג במסיבת עיתונאים בבית האופרה. צילום: ענבל כהן חמו
יאנג לי-פינג במסיבת עיתונאים בבית האופרה. צילום: ענבל כהן חמו

להקתה של לי-פינג היא עסק מצליח – מניותיה הונפקו בבורסה והם מפיקים הפקות אמנותיות מושקעות והפקות קלות יותר לתיירים איתן הם גם תרים ברחבי סין.

ייסוד המדינה הסינית לווה במלחמה עקובה מדם (איך אפשר שלא). אירועי המלחמה ההיא הם יסוד העלילה של האופרה הסינית המסורתית "שלום לפילגש", אשר הייתה בסיס לספר של ליליאן לי ולאחר מכן לסרט הידוע של צ`ן קייגה שהתבסס עליו. האופרה המסורתית מהווה בסיס גם למופע של לי-פינג, אשר לוקח את העלילה המוכרת לכל סיני (מעין סיפורי האבות בגרסה סינית) לביצוע מודרני ספקטקולרי. 15 רקדנים יגיעו לישראל לביצוע המופע, אשר יעלה בבית האופרה בתל אביב. ביניהם מופיעה רק רקדנית אחת, לפי המסורת הסינית בה גברים מופעים בתפקידי נשים.

מחווה למסורת. מתוך "תחת מצור" של יאנג לי-פינג
מחווה למסורת. מתוך "תחת מצור" של יאנג לי-פינג

עלילת המופע מלווה את הקרב האחרון בין בני הצ'ו לבין בני ההאן (שהם אבות השושלת הסינית מאז). לאחר שמלך בני הצ'ו מבין כי הוא מוקף והקרב הוכרע, הוא מנסה לברוח אך סוסו לא נשמע לו. האדם האחרון שנשאר אתו היא פילגשו, אליה הוא מתחנן שתברח על הסוס, אך היא מסרבת לחיות ללא אהובה. ברגע של חוסר תשומת לב היא שולפת את חרבו ומתאבדת. בני ההאן מנצחים והופכים לשליטי סין לדורות שאחרי. בתפקיד הפילגש מופיע רקדן, בחור עדין ורקדן מוכשר, אשר מבצע ריקוד חושני ומלא תשוקה.

ההפקה "תחת מצור" היא מיצב אמנותי מרשים. על הבמה אלפיים זוגות מספריים המכוונים קדימה – סמל ל-2000 שנות התקדמות סינית, אך גם לפחד ולקשיים שמלווים התקדמות זו. עיצוב הבמה משתנה במהלך המופע ומשלב גם אמנות חיתוך נייר, צלליות. פס הקול משלב מוזיקה מודרנית, מוזיקה מסורתית, ומוזיקה אתנית – חלקה מוקלטת ובליווי נגנים סיניים בכלים מסורתיים על הבמה.

מתוך "תחת מצור" של יאנג לי-פינג
הפקה מרהיבה – "תחת מצור" של יאנג לי-פינג

הבימוי החזותי מתבצע בידי טים ייפ אמן רב פעלים שזכה באוסקר ובפרס הבאפטה על עיצוב התלבושות לסרטו של אנג לי "נמר/דרקון". בשנת 2001 שיתף פעולה עם היוצר הבריטי אקרם קאן, ביצירתו "דש" שזכתה בפרס האולייביה ליצירת המחול הטובה ביותר.

המופע יגיע לארץ באפריל, ועד אז אפשר להתרשם מהטריילר הססגוני:

יאנג לי-פינג/תחת מצור

להקת המחול המודרני של יאנג לי-פינג

בית האופרה

מועדי ההופעות

יום חמישי 26/4 בשעה 20:00

יום שישי 27/4 בשעה 13:00

שבת 28/4 בשעה 12:00

מוצ"ש 28/4 בשעה 20:00

למידע באתר האופרה הישראלית