אמנות, וידאו, סרטים, פסטיבל

מאחורי הקלעים של האמנות

כשראיתי את רשימת הסרטים של אפוס השנה, ידעתי שאני חייבת לראות את הסרט על ביל ויולה. עבודות הוידאו שלו הרשימו אותי כל כך, שרק רציתי לדעת עוד על היוצר הנפלא הזה. הסרט "ביל ויולה – בדרך לסנט פול" חושף משהו מתהליך היצירה ומאחורי הקלעים של הסרטים המופלאים, אך השאיר אותי מעט לא מסופקת. הוא עוקב אחרי עבודתו של ויולה במשך 12 שנה, מרגע בו הוא מקבל הזמנה ליצירות וידאו ארט שיוצגו באורח קבע בקתדרלת סנט-פול בלונדון, ועד שהוא משלים את היצירות שהוזמנו. במשך זמן זה אנו פוגשים את ויולה בנקודות שונות לאורך היצירה שלו, משלים יצירות אחרות ולבסוף משלים גם את היצירות לסנט-פול. התהליך מרתק, ומעניין לשמוע את ויולה מדבר על עבודותיו, במעבר השנים ועם התבגרותו. מתוך ההערכה הרבה לעבודותיו, הייתי שמחה לראות יותר קטעי וידאו מהן משולבים בסרט, שעד כה ראיתי באיכות נמוכה ביוטיוב.

ביל ויולה, Five Angels for the New Millennium, 2001.
ביל ויולה, Five Angels for the New Millennium, 2001

היצירה "הקדושים המעונים" כפי שהיא מוצגת בקתדרלת סנט-פול:

ביל ויולה – בדרך לסנט פול / Bill Viola—The Road to St. Paul’s

בימוי והפקה / ג'רלד פוקס  – ההקרנה בנוכחות הבמאי

בריטניה, 2016 / 91 דקות

פסטיבל הסרטים אפוס מנוהל על ידי מיקי לרון, ומוקדש לתחומי תרבות מגוונים. זו הזדמנות יחידה במינה להכיר יוצרים אשר מסקרנים אתכם ולראות סרטים בתחומים של מוסיקה, מחול, תיאטרון, קולנוע, ספרות ושירה, אמנות פלסטית, עיצוב מכוניות, עיצוב אופנה, אדריכלות ועוד.

סרט נוסף שהרגשתי חובה לראות הוא הסרט בויס על האמן הגרמני יוזף בויס, אחד האמנים המשפיעים של המאה ה-20. למי שלא מכיר את בויס (כמוני), זו הייתה הזמנות להכיר את האיש, יצירתו ותפיסת עולמו. הסרט משלב קטעי ארכיון עם ראיונות של אנשים קרובים לבויס, לפסיפס שמאפשר לצייר חלק מדמותו המורכבת של האמן החשוב. בויס נולד בגרמניה ב-1921 בבית קשה ומנוכר, והתנדב לשרת כטייס בצבא הגרמני. במלחמה הופל מטוסו ונפצע קשה, ורק עם השיקום החל גם ליצור. אחת השאלות שחסרה לי בסרט כישראלית הייתה לגבי יחסו לנאצים ולמדיניותם. בויס שאף לערער ולטלטל את עולם האמנות, ולבטל את האבחנה בין אמנות לחיי היום יום. השאלות שהציף בנושא אקולוגיה ושוויון רלוונטיות גם היום.

יוזף בויס, במגבעת הנצחית והווסט, מתוך הסרט
יוזף בויס, במגבעת הנצחית והווסט, מתוך הסרט

בויס / Beuys

גרמניה, 2017 / 107 דקות

בימוי / אנדרס וייל

את ספריה של מרגרט אטווד אני מכירה הרבה קודם ל"סיפורה של שפחה" והעיבוד הקולנועי שנעשה לו. היא בוראת עולמות מחוננת, מתארת מציאות על גווני גווניה – אם זו מציאות עכשווית ואם זו דיסטופיה עתידנית. הסרט מתאר את ילדותה בערבות קנדה, מביא קטעים שהוסרטו וחושף את מילותיה רבות העוצמה. גיבוריה הם אנשים מורכבים שחיים במציאות כפי שהיא – קשה ומאתגרת.

מרגרט אטווד, מתוך הסרט
מרגרט אטווד, מתוך הסרט

מרגרט אטווד / Margret Atwood: You Have Been Warned!

בריטניה, 2017 / 65 דקות

בימוי והפקה / קטי הומן

פסטיבל אפוס 2018

הפסטיבל הבינלאומי לסרטי תרבות ואמנות

14–17 במרץ 2018 – מוזיאון תל אביב

רכישת כרטיס לסרט בפסטיבל אפוס, מקנה כניסה חופשית למוזיאון תל אביב לאמנות