ילדים, מוזיקה, סרטים, פסטיבל

סרטים לילדים שהורים אוהבים

אחד האירועים החביבים עלי ביותר בשנה הוא פסטיבל סרטי הילדים המתקיים מדי קיץ בסינמטק בתל אביב. יש חלוקת עבודה – המתבגר שלי אחראי לבחירת הסרטים ואני אחראית על ההסעות והחניה. הדבר היחיד שמצער אותי הוא שעוד מעט הוא כבר ירגיש גדול מדי לסרטים שמזוהים עם "ילדים". הסרטים מגיעים לפסטיבל מכל קצוות הגלובוס, תרבויות אחרות, שפות אחרות, הזדמנות לנדוד לעולמות רחוקים, בעוד אנחנו יושבים על הכיסא מרופד באולם הממוזג – מה יכול להיות יותר טוב?

הפנינג בלובי בפסטיבל סרטי הילדים. צילום: ענבל כהן חמו
הפנינג בלובי בפסטיבל סרטי הילדים. צילום: ענבל כהן חמו

גם השנה נפתח הפסטיבל בהפנינג מתוק – עם גלידות ופנקייקים ושני ילדים שחקנים, איתמר לוקאץ ויונתן גוטליב, שהנחו טקס פתיחה חביב ומלא הומור.

איתמר ויונתן יחד עם רון חולדאי. צילום: ענבל כהן חמו
איתמר ויונתן יחד עם רון חולדאי. צילום: ענבל כהן חמו
נעם בשיר מתוך "מרי פופינס". צילום: ענבל כהן חמו
נעם לנין בשיר מתוך "מרי פופינס". צילום: ענבל כהן חמו

מיד לאחר ברכות הפתיחה ראינו את הסרט הקובני  "אסתבאן והפסנתר". הסרט מספר על ילד עני בן 9, בן לאם חד הורית, אשר נשבה בקסמי הפסנתר. הילד עושה ככל יכולתו כדי להשיג כסף לשיעורים וכשרונו חודר לליבו של מורה לפסנתר מבוגר ומריר. התבנית מוכרת וידועה בסרטים רבים, אך לשמחתנו, הסרט הקובני לא נענה לכל חוקי הז'נר, ומייצר דמויות בעלות עומק, הילד, האם והמורה זוכים כולם להיות דמויות מרתקות שמניעיהן מורכבים כמו בחיים.

מתוך הסרט "אסתבאן והפסנתר"
מתוך הסרט "אסתבאן והפסנתר"

כדי להזכיר לנו שהחיים יכולים להיות מפתיעים לא פחות מסרטים, הגיע לנגן בטקס הפתיחה אושרי ביטאו, ילד בן 10 מנצרת עילית, בן לאם חד הורית קשת יום, שרק לפני ארבעה חודשים החל ללמוד פסנתר והוא כבר מתגלה כבעל כשרון רב, בדומה לאסתבאן, בן דמותו בסרט, שנראה כמעט כאחיו.

אושרי ביטאי המוכשר על הפסנתר. צילום: ענבל כהן חמו
אושרי ביטאי המוכשר על הפסנתר. צילום: ענבל כהן חמו

הסרט הברזילאי "על גלגלים" מספר אף הוא סיפור הוליוודי מוכר – סיפור חברות בין ילדים, ומסע חיפוש אחרי האב החסר. אך שלא כמו בהוליווד, הסוף מר-מתוק, ולא בסוף כל מסע חיפוש יש גביע.

מתוך הסרט "על גלגלים"
מתוך הסרט "על גלגלים"

השנה יוקרנו בפסטיבל סרטים מאיטליה, הולנד, ברזיל, שוודיה, קובה, גרמניה, מקסיקו, איסלנד, הודו, איטליה, סורינאם, מקסיקו ועוד. רבים מהסרטים השנה עוסקים בילדים בעלי כשרון לריקוד, שירה ונגינה. בנוסף, מארח הפסטיבל תחרות בין-לאומית בין סרטי ילדים ונוער מרחבי העולם. בין השופטים בתחרות יהיו הבמאית ההולנדית אינקה האוטמן והבמאי הספרדי פאו אורטיז, שגם סרטיהם יוקרנו בפסטיבל במסגרת לא תחרותית. אורחת הכבוד של הפסטיבל היא לילבס, גיבורת סרטה של דבורית שרגל "איפה לילבס ילדת הקרקס ומה קרה בהונולולו?"

במסגרת הפסטיבל השנה יתקיימו סדנאות ומפגשים קולנועיים, ולראשונה גם הקרנות חוצות ללא תשלום בתל אביב – בפארק מנחם בגין דרום ובגני יהושע.

הפסטיבל הבינלאומי ה-14 לסרטי ילדים ונוער

סינמטק תל אביב

10-14 ביולי 2018

מנהלת הפסטיבל: מיכל מטוס

לאתר הפסטיבל