אמנות, מחול, תערוכה

פופ ארט ואופ ארט במוזיאון חיפה לאמנות

אשכול תערוכות חדש מוצג במוזיאון חיפה – קבוצת תערוכות הקשורות לנושא משותף אך עומדות גם בפני עצמן. במרכזן הטכנולוגיה והתרבות הפופולרית והשפעתן על האמנות – דרך זרם האופ ארט והפופ ארט משנות החמישים ועד היום, באמנות הישראלית העכשווית.

התערוכה " אמנות אופטית (אופ ארט)" עוקבת אחר הניסיונות המוקדמים של האמנות המודרנית לבחון את האופנים בהם הצופה קולט את הדימויים החזותיים בעידן המודרני. תנועת האוֹפּ ארט חקרה את ממד התעתוע במראה העיניים, על ידי חקירת עקרונות מדעיים וציורים שהיום היינו אומרים שצוירו על ידי מחשב. היצירות של אמני האוֹפּ זכו לפופולריות רבה בעיקר בשנות השישים, אך הן שובות את הלב גם היום, וכדאי לראות אותן במקור.

IMG_7720

ויקטור וסרלי ותעתועי ראיה
ויקטור וסרלי ותעתועי ראיה

IMG_7879

תחושה של גלים בעבודתה של ברידג'ט ריילי
תחושה של גלים בעבודתה של ברידג'ט ריילי

IMG_7813

גונתר אוקר, מסמרים צבועים לבן, תנועה שנראית כמו משב רוח בשדה חיטה.
גונתר אוקר, מסמרים צבועים לבן, תנועה שנראית כמו משב רוח בשדה חיטה.

את יצירתו של סוטו רציתי לראות מזה זמן, ושמחתי מאוד על ההזדמנות לראותה בחיפה. אין דרך לצלם את היצירה הזו, כך שהחוויה תעבור. פסי מתכת תלויים באוויר, מול לוח פסים, וכאשר עומדים מול הלוח, נראה שהם מצוירים. רק מהצד ניתן לראות שהעבודה היא תלת מימדית, ולהבין את אשר עינינו רואות.

חסוס רפאל סוטו
חסוס רפאל סוטו

חלקה השני של התערוכה עוסק בפופ ארט, עם יצירות של וורהול, ושל אמנים רבים נוספים.

אישים יהודיים של אנדי וורהול
אישים יהודיים של אנדי וורהול

IMG_7815 בין התערוכות המוצגות יש אמנים שנוגעים בתחום הפופ ארט באופנים שונים. גרי גולדשטיין יוצר דמויות בסגנון כרזות, ומושפע מהיותו דור שני לשואה – אביו היה חייט, ובחלק מעבודותיו הוא יוצר סימני מטרה על אימום חייטים. IMG_7825

IMG_7843
האוצרת סבטלנה ריינגולד מספרת את סיפורן של עבודותיו של גרי גולדשטיין

פדריקו סולמי עובד בטכניקה של אנימציה, ליצירת דימויים זזים העוסקים בביקורת על הפוליטיקה – חדר התצוגה שלו גדוש בסרטים מצויירים ידנית של דמויות שונות, עבודה שונה מכל מה שראיתי באנימציה ובוידאו ארט.

פדריקו סולמי - נשיאי ארצות הברית
פדריקו סולמי – נשיאי ארצות הברית – עבודת וידאו

עוד תערוכה היא של דוד טרטקובר, כרזות מסוגים שונים, המעבירות מסרים חתרניים – כמו העבודה הזו, שמן הזית, ישראלי מאוד, בתוך בקבוק הקולה שמולא מחדש, הופך לבקבוק תבערה.

שנה טובה - דוד טרטקובר
שנה טובה – דוד טרטקובר

תערוכה צבעונית ומפתיעה יש לעידו שמי – עבודות בקופסאות אור בסגנון כרזות, ועבודות הולוגרמיות.

עידו שמי - קופסאות אור
עידו שמי – קופסאות אור

אוסוולדו רומברג מציג בתערוכה פסלים אשר מתכתבים עם תפיסת המופשט והגאומטרי של קנדינסקי. במקום ציורים אנו מקבלים פסלים, גם הם בשפה גאומטרית, אך קצת "עקומה" ושונה.

אוסוולדו רומברג: גיאומטריה מלוכלכת
אוסוולדו רומברג: גיאומטריה מלוכלכת

ואסיים עם ערן שקין, שמצייר גיבורי תרבות ברגע אינטימי, ומתכתב בעבודותיו עם אנדי וורהול, כפי שניתן לראות מהעבודה שלעיל.

ערן שקין: ג'ון לנון, השפעותיה של המריחואנה
ערן שקין: ג'ון לנון, השפעותיה האמתיות של המריחואנה

תקצר היריעה מלרדת לפרטיהן של כל התערוכות המוצגות, המגוון גדול ונוגע בפופ ארט בדרכים רבות. בנוסף לתערוכה עולה בחלל המוזיאון עבודת המחול של סופי קרנץ, White Piece, חוויה שונה בנוף המוזיאלי – מופע מינמליסטי של שלוש רקדניות בלבן, על רקע תערוכת האופ-ארט. התבוננות על תרבות ופוליטיקה בתוך הממסד המוזאלי שמנסה להתחדש ולשלב מדיומים נוספים.

מחול במוזיאון: יצירה של סופי קרנץ, White Piece
מחול במוזיאון: יצירה של סופי קרנץ, White Piece

מומלץ לבקר במוזיאון ולהתרשם בעצמכם. בימים אילו מתקיימים בחיפה אירועי "החג של החגים" (עד ה20/12), פרטים תוכלו למצוא כאן. עוד סיבה מצוינת לבקר בחיפה ולשלב הנאות. עוד על חג החגים ותערוכות נוספות בחיפה בפוסט הבא…

מאנדי וורהול ועד היום: התרבות, הצבע, הגוף

פתיחה: שבת, 12.12.15
אוצרת: סבטלנה ריינגולד

בין האמנים המשתתפים: אנדי וורהול, רוי ליכטנשטיין, ג'יימס רוזנקוויסט, ויקטור וסרלי, יגאל תומרקין, דוד טרטקובר, אליעזר זוננשיין, גרי גולדשטיין, ג'ניפר בר לב, סרג'יו סגרה, ערן שקין, אילת כרמי, עידו שמי, גיא ינאי, פנינה רייכמן, אוסוולדו רומברג, פדריקו סולמי ואחרים.