אמנות, תערוכה

הצצה לעתיד במוזיאון הרצליה

התערוכה 24/7 המוצגת במוזיאון הרצליה שואפת לגעת בנושא המעסיק ביותר את החברה הטכנולוגית שלנו כיום – הזמן. הזמן הדחוס, האינטנסיבי שאנו חווים, השונה מהזמן שבו גדלנו אנו, או גדלו הורינו.

IMG_8791
האוצרת איה לוריא על רקע ציור של אמיר נוה

המייקרים

בכניסה לתערוכה אנו פוגשים את המייקרים – ממציאים ומהנדסים/אמנים היוצרים אביזרים בעצמם – DIY ומפגישים את הטכנולוגיה המשתנה והמתחדשת עם ניסיון לאמירה חברתית – אמנותית.

המיצגים של המייקרים אינטראקטביים ומפעילים את הקהל. אחד המושכים הם משקפי המציאות המדומה, אשר מצניחים אותנו לחוויית שהייה  במקומות שונים, כאשר אנו יכולים להסתכל 360 מעלות מסביבנו. תחושת האוריינטציה שלנו מתבלבלת לחלוטין, ולרגע נדמה כי אנחנו שם, במקום האחר. ליד המשקפיים נוכל לראות את אותם מקומות מוצגים כ"עולם קטן" ומזכירים לנו את כוכב הנסיך הקטן.

IMG_8798
משקפי מציאות מדומה בתערוכת המייקרים

parallelogram, מיצג וידאו של 360 מעלות שיצרו אלון סגל ואדי ישראלסקי

בתערוכה גם מערכת וידאו המזהה ומפרידה אדם אחד מבין הצופים. בתמונה המשתקפת נעלמים כל המבקרים האחרים שלידך. והמערכת משוחחת איתך – האם אתה לבד? האם אתה חש לבד?

IMG_8806
לבד בחברת אנשים – האחרים נעלמים ואתה נשאר לבד.

נוכל לראות גם מדפסת שמדפיסה תמונות של העוקבים אחרי הפרויקט בפייסבוק, ומוחקת אותן, מערכת שמנגנת ומשמיעה צליל עם תנועה מתואמת של שני משתתפים ועוד.

IMG_8811
מדפסת תמונות מתחלפות
IMG_8796
מיצג מנגן ומערכת שקולטת את גלי המוח ומציגה על המסך.

עולם 5

החלל המרכזי של המוזיאון עוצב על ידי רן סלוין ומכניס אותנו לעולם אחר. מיצבי וידאו ענקיים על פני הקירות העצומים של החלל, בשילוב סאונד ותאורה, יוצרים אווירה חללית וחלומית.

IMG_8855
עולם 5 של רן סלוין, חוויה חללית

במיצב נוסף  ומשלים – הקיוסק, יוצר סלוין תחנת מידע או פסל אלקטרוני המשלב וידאו על מסכים שונים, תאורות ואביזרים אלקטרוניים.

IMG_8832
הקיוסק של רן סלוין, מסכים וחיבורים, מיצג הכולל מספר עבודות וידאו
IMG_8830
רן סלוין, על רקע תאורת הקיוסק

Onomono

בהקרנת הוידאו של אורית בן-שטרית, אנו צופים בסרטים ארכיוניים שחוברו דיגיטלית לדימויים שצולמו בידי האמנית. זהו לופ של דימויים אינטנסיביים העוסקים בחברה הדיסטופית בה אנו חיים.

ONOMONO – דימוי מתוך עבודת וידאו של אורית בן שטרית

טליה לינק

בחדר השינה של טליה לינק (מתוצרת איקאה) נוכל לקבל הצצה על החדר בו היא יוצרת את סרטוני הוידאו שלה, שדרכם נוכל ללמוד כיצד להכין ציפורני מוניקה לוינסקי, וכרית ניקול קידמן, הסרטים נותנים הדרכה מלאה לעשיית פעולה מופרכת כמו טיפול בחד-גבה. דרך הסרטים טליה לינק מבקרת את תרבות הצריכה והיופי הסינטטית בה אנו חיים. ניתן לבקר באתר שלה ולצפות בסרטים. www.talialink.com

IMG_8823
רן קסמי-אילן אוצר אורח בתערוכה, מציג את חדר השינה של טליה לינק

ציוריו של אמיר נוה מציגים ראש, כמעט חסר גוף שט בחללים שונים, מתפרק בעולם טכנולוגי ודיסהרמוני. 

אמיר נוה
עולמות מתפרקים אצל אמיר נוה

מחסה – Asylum

בעבודת הוידאו של יוליאן רוזנפלדט אנו חווים מציאות של תלישות וחוסר פשר. בבימוי מוקפד עם תפאורות מיוחדות הוא מעסיק קבוצות אנשים בני לאומים שונים בפעולות חסרות תכלית, כמו ערימת עיתונים מול טורבינות המעיפות אותם ללא הפסק, או ניקוי גן קקטוסים באמצעות שואבי אבק. הזמן מאט עוד ועוד, וחוסר הטעם בפעילות היום יומית נראה סיזיפי יותר ויותר, עד לקריסתו ולקינת הסיום המושמעת בסופו.

90a0153d-8715-4a07-a437-74a6ac72241e
פעולות סיזיפיות לאין קץ בעבודת הוידאו של יוליאן רוזפלדט

הווה מתמשך

לי אורפז מציגה סרטי וידאו ושיקופיות, המעניין מביניהם מצולם ברובע ליד שנחאי בסין, אשר נבנה כהעתק של עיר אנגלית. בניגוד לרובעים בסגנונות אחרים (למשל הרובע ה"פריזאי") אנשי המעמד הגבוה בסין לא קנו בו בתים, והוא עומד שומם ומשמש כאתר צילום לחתונות. את הוידאו מצלם רחפן – כלי טייס בלתי מאויש אשר מרחף בגובה ראש ברחובות העיר.

התערוכה  24/7 נוגעת בעולם הטכנולוגי העכשווי, ובאופן בו הוא נוגע בנו ובאנושיות שבנו. 

בעבורי (ועבור ביתי שבאה איתי ונהנתה מאוד, במיוחד מתערוכת המייקרים ומעולם 5), המפגש עם הטכנולוגיה והאופן בו ניתן לומר בעזרתה משהו על העולם, וליצור חוויה אמנותית חדשה היה חוויה מעניינת ומרגשת.

24/7 – שמונה תערוכות חדשות במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית

רן סלוין: עולם 5

אמיר נוה: עד אפס מקום

טליה לינק: Talialink.com

לי אורפז: ההווה מתמשך

יוליאן רוזפלדט: Asylum

אורית בן שטרית: ONOMONO

אורלי מיברג: מחברות פתוחות

זמן אמת: Makers

יוצג עד ל 30 באפריל 2016

מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית – הבנים 4, הרצליה

טל': 09-9551011, www.herzliyamuseum.co.il