אמנות, צילום, תערוכה

ראיה ושיבוש

מאיה זהבי, בוגרת המדרשה מציגה תערוכת יחיד ראשונה בגלרית המדרשה ברח' הירקון. זהבי בוחרת לצלם ולהדפיס בטכניקות אנלוגיות, שאט אט פסות מן העולם. ההתעקשות על הדפסת צבע אנלוגית מולידה עבודות שכל אחת מדברת בשפה משלה, ובכל זאת הן מהדהדות זו עם זו.

מאיה זהבי, הבוקר שאחרי
מאיה זהבי, הבוקר שאחרי

אחד הדברים שמפרידים ומחברים את העבודות הוא הטיפול המודע באופן התצוגה, אופן שאנו רגילים להתעלם ממנו כאשר אנו באים לתערוכה. מה מחבר את העבודה אל הקיר? שורה של הדפסות מבריקות של שמיים מכוכבים תלויה על ידי מגנטים בפינותיה, אבל המגנטים משתבצים גם ככוכבים בשמי העבודה ולא רק בפינותיה.

ICH170902_113946
כוכבים לא אמיתיים של מאיה זהבי

עבודה אחרת מוצמדת לקיר על ידי קרש, ואחרת תלויה כוילון העשוי חלקים חלקים.

ICH170902_114010
הדפסה בחלקים ותלייה "וילונית" בעבודה של מאיה זהבי

עבודה אחרת מתכתבת עם חומריות הנייר והאופן בו הוא מתעגל בתוכה וגם בתליה.

חומריות הנייר אצל מאיה זהבי
חומריות הנייר אצל מאיה זהבי

עבודה אחרת מציצה מתוך הניילון, כאילו רק הגיעה ועוד לא נתלתה. הדימויים מסקרנים והרבה מהם מתחילים מטבע, אבל הטבע של זהבי אינו טבעי כלל. אחת מהתמונות – "הבוקר שאחרי" גדולה ומרשימה, מראה שקיעה בגדות הירקון במראה ערפילי ורומנטי, רק שברקע מופעים הבניינים האולטרה מודרניים של רמת גן לצד בית מדור אחר. באחרת מופיע מטפס שעלה לגובה, באופן מופרך וחסר הגיון, כאשר הוא מודפס מקטעים מקטעים שאינם שווים בבהירותם ומחריפים עוד את תחושת המופרכות של הדימוי. זהבי אינה מתאמצת לרצות את הצופה, ולספק לו רציונל והסברים, התערוכה נשארת מסקרנת, וכל דימוי בה יוצר עולם משלו.

באותו אזור נמצא גם ה-CCA – המרכז לאמנות עכשווית, עם תערוכה מעניינת שעוסקת בהגירה, המציגה אמנים אשר חייהם מתחלקים בין כמה מדינות – והאופן בו זו משפיעה על יצירתם. בין העבודות בתערוכה אהבתי במיוחד את עבודתה של דנה לוי, אשר מציגה חפצים מצויים שעליהם הקרנות וידאו קטנות. אחת מהן מציגה אבנים עם מאובנים בתוכן והקרנה של חרקים חיים עליהם, ועוסקת בהכחדת מינים. אחרות עוסקות בניצול משאבי הטבע על ידי תאגידים.

חרקים נעים על מאובנים של דנה לוי
חרקים נעים על מאובנים של דנה לוי
הקרנה מתוך חפצים ועל חפצים של דנה לוי
הקרנה מתוך חפצים ועל חפצים של דנה לוי

אהבתי גם את עבודתה של אלה ליטוויץ, אשר באמצעות שותפים אספה אדמה ממדינות אליהם היא לא יכולה להיכנס בגלל דרכונה הישראלי.

אלה ליטויץ והאדמה אליה היא לא מגיעה
אלה ליטויץ והאדמה אליה היא לא מגיעה

בסדנאות האמנים מוצגת התערוכה אטריום, אשר עוסקת בקשר בין פנים וחוץ. העבודות מגוונות ולוקחות לכיוונים שונים. העבודה של אלכסנדרה וילצ'ינסקה משרה סקרנות והתבוננות, עם השתקפויות לאין סוף.

אלכסנדה וילצ'ינסקה, מיצב אינסופי
אלכסנדה וילצ'ינסקה, מיצב אינסופי

מאיה זהבי, Dark Matter

גלריה המדרשה, הירקון 19 תל אביב

עד 30/9/17

החיים בין לבין

CCA, צדוק הכהן 2 תל אביב

עד 24/10/17

אטריום

סדנאות האמנים, קלישר 5 תל אביב

עד 9/9/17